اطلاعات کامل در مورد دیزل ژنراتور ها در این بخش ارائه شده است.
ارتفاع از سطح دریا: معمولا برای ارتفاع های بالاتر از 1000 متر از سطح دریا فاکتورهایی تعیین می شود. اصولا جابجایی هوا توسط پروانه نصب در ژنراتورها انجام شده و مقدار جابجایی هوا با متر مکعب در دقیقه محاسبه می گردد. هرچه ارتفاع بیشتر شود، هوا رقیق تر و وزن حجمی هوا کمتر می شود. به همین دلیل تاثیر مستقیم در گرمتر شدن سیم ها دارد.شرکت های سازنده فاکتورهایی را در نظر گرفته اند که با ضریب آنها در توان نامی قدرت واقعی و موثر ژنراتور معلوم می گردد.
فونداسیون دیزل ژنراتور اضطراری براساس محاسبات سازه مشخص شده و ابعاد آن با توجه به ظرفیت دیزل ژنراتور و تجهیزات جانبی آن متفاوت است. فونداسیون باید به نوعی طراحی گردد که علاوه بر تحمل وزن ناشی از مجموعه تجهیزات دیزل ژنراتور و متعلقات لرزش های ناشی از کارکرد دستگاه را نیز تحمل نماید و در عین حال لرزش ها را به کف و دیوارها وسقف منتقل نکند. با توجه به نیاز متفاوت بنا در مقابل حوادث ناشی از زلزله، استفاده از اسکلت بتنی یا فلزی توصیه می گردد. هر چند با توجه به یک طبقه بودن بنا می توان از انواع سیستم های مقاوم دیوارهای باربر نیز درر ساخت بنا استفاده نمود.در ضمن در کنار فونداسیون جهت جمع آوری روغن می توان حوضچه ای طراحی نمود که به وسیله کانالی هدایت روغن به بیرون از اتاق دیزل خانه را امکان پذیر سازد.البته در دیزل های کوچک حجم روغن مورد استفاده بالا نبوده و لذا می توان چاله تخلیه روغن را حذف نمود.همچنین می توان جهت تعویض روغن دیزل از دستگاه مکنده که دارای مخزن جمع آوری روغن نیز می باشد استفاده کرد.
همانگونه که در بخش شاخص ها و پارامتر های طراحی توضیح داده شد انتخاب نوع مصالح با توجه به ظوابط مختلف تعیین کی گردد که از جمله ظوابط فوق می توان موارد زیر را بشمرد: 1_ استفاده از مصالح بومی در ساخت بنا علاوه بر صرفه اقتصادی و سهولت تهیه هزینه حمل و نقل مصالح را تا حدود زیاد کاهش می دهد. 2_ استفاده از مصالحی که در ابنیه همجوار محوطه پست استفاده شده است بمنظور حفظ هماهنگی و رعایت بافت پست از اولویت برخوردار است. 3_ نوع اقلیم ( آب و هوا در انتخاب مصالح نقش ویژه ای دارد. 4_ نمای خاص معماری ( در بسیاری از موارد جهت ارائه تیپ خاص در نمای بنا لازم است از مصالح خاصی استفاده گردد). 5_ استفاده از مصالح جدید مانند 3D panel ها که عایق های صوتی بسیار خوبی می باشند.
انتخاب توان ژنراتور نیازمند شناخت بار:
بار Loadثابت بودن بار، متغیر بودن آن و همچنین ضربه زدن اولیه بعضی از بارها میتواند نوع، تعداد و توان ژنراتور را معلوم نماید. بنابراین بارها را به دو دسته تقسیم می شوند:1_ بارهای اهمی Resistive Loadsبارهایی که لحظه روشن شدن جریان زیادی ندارند. روشنایی، هیترهای صنعتی و الکتروموتورهایی که با درایو کنترل سرعت کار می کنند، شامل این گونه بارها میشوند. توان ژنراتور آنها را 10 % کیلووات مصرفی محاسبه می کنند.2_ بارهای القائی، سلفی inductive loadsاین بارها لحظه راه اندازی جریان زیادی می کشند و به سه دسته تقسیم می شوند:الف: الکتروموتورهای کوچک و یا متوسط تا ده اسب بخار که مستقیم راه اندازی می شوند. قدرت ژنراتور را با توجه به ضریب همزمانی از یک و نیم الی سه برابر کیلووات مصرفی محاسبه می کنند.ب: الکتروموتورهایی که به روش ستاره مثلث راه اندازی می شوند. قدرت ژنراتور این بارها می بایست دو برابر مصرف کیلووات ورودی این الکتروموتورها باشد.ج: الکتروموتورهایی که با راه انداز نرم روشن می شوند: 1_ الکتروموتورهای سیلیپ رینگ (( رتور سیم پیچی شده)) که راه اندازی آنها یک گروه مقاومت اهمی ( در مدار رتور) می باشد و الکتروموتورهایی که برای راه اندازی آنها از اتوترانس استفاده شده، توان ژنراتور این بارها یک و نیم برابر کیلووات مصرفی می باشد.2_ الکتروموتورهایی که توسط سافت استارتر راه اندازی می شوند. معمولا با دو و نیم برابر جریان آنها روشن شده، زمان راه اندازی به نوع الکتروموتور و بار بستگی دارد این نوع بارها را یک و نیم تا دو برابر توان مصرفی شان، قدرت ژنراتور در نظر گرفته می شود. زمان و جریان راه اندازی در کلیه الکتروموتورهای فوق که بارهای القائی نام دارد، با نوع موتور و مقدار ممان اینرسی که در فلایویل موتور ذخیره شده، لرتباط مستقیم دارد.
در طراحی ساختمان دیزل ژنراتور پست علاوه بر در نظر گرفتن محل و ابعاد بازشوها و چگونگی ورود هوای مورد نیاز و خروج دود حاصل از دیزل ژنراتور، پارامترهای شهری (از قبیل ایجاد سر و صدا) و اقلیمی و همچنین همجواریها در طرح معماری از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بطور کلی برای طراحی هر بنای معماری هر چند کوچک عوامل مکانی و زمانی متنوعی تاثیر گذار بوده و این عوامل در کنار تنوع اقلیمی سرزمین پهناوری چون ایران، تنوع و تاثیر چشمگیری روی معماری ساختمانها می گذارد. از همین رو علاوه بر شرایط و نیازهای مختلف و بجای ارائه یک الگوی صلب، این امکانات و توانایی ها مدنظر قرار خواهد گرفت تا برای هر مکان و هر اقلیمی، ضوابط مشخص و استاندارد شده ای ارائه گردد. بر این اساس در طراحی ساختمان دیزل ژنراتور برای پست های فشار قوی عوامل تعیین کننده در هر بخش مشخص شده و آنگاه با یک روش قدم به قدم جهت رسیدن به طرح و بنای مطلوب، طرح لازم ارائه می گردد.
اطلاعات مورد نیاز جهت طراحی ساختمان دیزل ژنراتور اضطراری:
برای طراحی ساختمان دیزل ژنراتور اضطراری باید قبلا اطلاعات ذیل تعیین شود:
_ توپوگرافی زمین پست
_ جانمایی کلی محوطه پست و محل قرارگیری ساختمان دیزل ژنراتور اضطراری پست.
_ مشخصات و مقاومت خاک زمین پست.
_ مصالح مورد استفاده در معماری منطقه.
_ میزان و وضعیت نور مناسب و لازم در فضای داخل ساختمان دیزل ژنراتور اضطراری.
_ نحوه تهویه لازم هوا در ساختمان دیزل ژنراتور اضطراری.
_ اقلیم منطقه محل طراحی ( شامل یکی از دسته بندی های بزرگ، گرم وخشک، گرم و مرطوب، معتدل، سرد و خشک)
_ نحوه دسترسی به ساختمان دیزل ژنراتور اضطراری از محوطه.
_ نوع و ابعاد تجهیزاتی که بایستی در داخل ساختمان دیزل ژنراتور اضطراری مستقر گردد.
_ خیابان کشی های اطراف ساختمان دیزل ژنراتور اضطراری.
_ زاویه بهینه تابش نور خورشید در منطقه ( با توجه به پهنه بندی شرایط اقلیمی ایران)
_ جهت و شدت بادهای منطقه.
_ شتاب زلزله منطقه.
_ طرز استقرار تجهیزات و پانلهای کنترل و مخزن سوخت در داخل یا خارج از ساختمان دیزل ژنراتور اضطراری.
_ طرز استقرار کانال های کابل در داخل ساختمان دیزل ژنراتور اضطراری.
_ بررسی مسیر کانال ارتباطی بین ساختمان دیزل ژنراتور و ساختمان کنترل و یا استفاده از دیگر کانال های موجود در محوطه.
چگونه انتخاب درستی در مورد موتور دیزل ژنراتور و ژنراتور دیزلی داشته باشیم:
بهتر است قبل از انتخاب، کاربرد دیزل ژنراتور خود را مشخص کنید. شما می توانید این کار را از طریق زیر انجام دهید:
1_ لیستی از مواردی که به ژنراتور دیزل و برق تولیدی از مولد برق نیاز دارند را تهیه کنید.
2_ دقت کنید وات شروع کار دستگاه و وات در حال اجرا دستگاه می تواند متفاوت از هم باشد این موضوع بسیار مهمی است.
3_ محاسبه کل توان مورد نیاز در kva کاوا یا kw کیلو وات.
محاسبه وات شروع دستگاه و وات در حال اجرا وات دستگاه:
میزان وات شروع و در حال اجرا دستگاه های شما به انتخاب میزان قدرت دیزل ژنراتور بستگی دارد. جهت یافتن میزان قدرت دستگاه ها و قدرت مورد نیاز از دیزل ژنراتور می بایست آمپر را در ولتاژ مصرفی ضرب کنیم.
ظرفیت دیزل ها مطابق استانداردها در سه رژیم بهره برداری تعریف شده اند.
1_ ظرفیت standby( اضطراری): 500 ساعت بهره برداری در سال بدون امکان اضافه بار.
2_ ظرفیت prime power: بدون محدودیت ساعت های بهره برداری، با میانگین کارکرد 60 الی 80 درصد ظرفیت نامی .و با از امکان اضافه بار 10% به مدت یک ساعت در هر 12 ساعت کار.
3_ ظرفیت continuous base load ( دائم کار): بدون محدودیت ساعت بهره برداری، بدون محدودیت بارگذاری و با امکان اضافه بار 10% برای یک ساعت در هر 12 ساعت کار و ظرفیت حدود 10% بیش از ظرفیت است.
برای مشاهده اطلاعات بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید.
منبع: ایستگاه برق
(استفاده از مطالب با ذکر منبع لینکدار مجاز است)