برق صنعتی

در این وبلاگ در رابطه با برق صنعتی، وب سایتهای آگهی و تبلیغات رایگان برق صنعتی، خدمات و لوازم برق صنعتی و ... مطالبی ارائه می گردد.

برق صنعتی

در این وبلاگ در رابطه با برق صنعتی، وب سایتهای آگهی و تبلیغات رایگان برق صنعتی، خدمات و لوازم برق صنعتی و ... مطالبی ارائه می گردد.

خازن ها در برق صنعتی، کاربرد خازن ها

خازن ها در برق صنعتی، کاربرد خازن ها - توان هم در خازن ها بصورت توان غیر مفید است درست مانند سلف ها در یک چهارم پریود موج متناوب، توان دریافت می کنند و در یک چهارم بعدی توان را تحویل می دهند پس خازن ها هم مانند سلف ها باعث افزایش توان راکتیو( غیر مفید) شبکه می شوند اما اتفاق جالب زمانی روی می دهد که خازن و سلف با هم در شبکه قرار گیرند. این دو برعکس هم عمل می کنند یعنی زمانی که سلف توان می گیرد خازن توان می دهد و زمانی که سلف توان می دهد خازن توان می گیرد. پس توان های غیر مفید این دو فقط یک بار از شبکه دریافت می شود و در زمانهای بعد بین آنها تبادل میشود بدون اینکه مولد این توان را تحمل کند. پس مصرف کننده های اهمی سلفی توان راکتیو خود را دریافت می کنند و مولد و شبکه توزیع آنرا تولید و پخش نمی کنند زیرا این کار را خازن انجام می دهد و وظیفه ی آنها تامین توان راکتیو مورد نیاز مصرف کننده های اهمی سلفی است.

تست خازن با مولتی متر ،حداقل باید یک پایه خازن را خارج نموده و دو سر مولتی متر را به دو سر خازن وصل نموده .به طور کلی در مورد خازن های الکترولیتی عقربه مولتی متر باید رفت و برگشت کند و در بقیه خازن ها در صورت سالمی عقربه اصلا نباید حرکت کند.

واریابل روی مدار تست نمی شود و بایستی پایه های آن را در لحیم آزاد نمود و مولتی متر را به دو پایه ،دو پایه آن وصل نمود اگر عقربه حرکت نکند سالم است، معمولا به این روش نمی شود واریابل را دقیق تست نمود و از روی عیب های دستگاه (به عنوان مثال رادیو ) می توان به خرابی واریابل پی برد.مثلا رادیویی که در هنگام چرخاندن واریابل سوت میکشد و یا خش خش ایجاد می کند و یا در قسمتی از صفحه ،ایستگاهی را نمی گیردو یا ایستگاهها را مخلوط می کند و یا فقط یک ایستگاه را می گیرد واریابلش خراب است.



معمولا در دستگاههای صوتی یا خازن صافی تغذیه نشتی دار می شوند و باعث بریده دار شدن صدا می شود و یا در پخش های اتومبیل خازن های الکترولیتی بین طبقات پری آمپلی فایر و در رادیوها خازن الکترولیتی سر راه بلند گوهزیاد نشتی دار می شود و باعث پخش شدن صدا به صورت تو دماغی می شود، که برای پیدا کردن خازن خراب می توان پخش را روشن نموده یک خازن شیمیایی برابر با خازن های مدار انتخاب نموده و از پشت مدار به دوو سر تک تک خازن ها موازی نمود. چنانچه در یک حالت عیب برطرف شد همان خازن خراب است، در تلویزیون ها بیشتر خازن صافی منبع تغذیه و خازن های طبقه افقی (خازن بوست) و خازن واقع در مسیر تغذیه خروجی ویدیو نشتی دار می شود.

از خازن ها در شبکه های صنعتی عموما جهت تزریق توان راکتیو و تصحیح ضریب توان استفاده می شوند از اینرو حفاظت آنها نیز باید در نظر گرفته شود. هنگام بررسی و طراحی حفاظت خازن ها، باید در نظر داشت که در لحظه اتصال خازن ها به شبکه، جریان هجومی بسیار زیادی از آنها عبور می نماید. میزان این جریان هجومی گاه تا 20 برابر جریان نامی می رسد، از اینرو در انتخاب کلیدها یا مدارشکن هایی که به همراه چنین خازن هایی استفاده می شوند، جریان هجومی فوق نیز مدنظر قرار می گیرد. مسئله دیگری که باید در نظر گرفته شود، وجود هارمونیک ها در ولتاژ تغذیه است که باعث افزایش جریان عبوری از خازن می گردد. حفاظت از خازن ها به منظور جلوگیری از گرم شدن، صدمه دیدن، ترکیدن خازن ها و آسیب دیدن کابلها و متعلقات خازن ها در صورت بروز اشکال در آنها، قرار داده می شود. اگر حفاظت فیوز در نظر گرفته شود، باید از فیوزهای HRC با جریان نامی بزرگتر یا مساوی 5/1 برابر جریان نامی خازن ها استفاده شود. هنگامی که حفاظت توسط رله، به خازنی در جریان متوسط اعمال شده باشد، معمولا استفاده از رله  IDMT جریان زیاد با دو المان فازی و یک المان خطای زمین ضروری است. به همراه دو رله فازی، عناصر لحظه ای سریع نیز باید قرار داده شوند.

منبع: ایستگاه برق

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.